Tuesday, May 25, 2010

0ld diaries

1 comments


Semalam...mengemas rumah, bilik belakang yang terlalu sesak dengan pelbagai jenis barangan...ntah ape2 khazanah..mcm2 ad0o..hee~Sambil mengemas 2, mcm2 la kenangan lama terimbau kembali..betapa kenangan lalu membuat kita tersenyum dan bersedih.

Dulu, aku suka menulis..hari2 aku akan menulis diary, tentang sekolah, kawan2..perasaan..siapa yg aku minat..mcm2 la kan....pernah sekali, kakak aku terjumpa dan terus buat ulangkaji..kemudian dia buat full rep0rt sekaligus presentation kat mak dengan abah. Hoh..sekalian aku p0n kena panggil mengadap duli yang maha mulia 'DATUK' (gelaran untuk abahku). Bayangkan masa 2, aku br sek0lah rendah..dah agak2 miang gitu..layak la kan..mak bapak antar g sek0lah belajar, i plak asyik minat 0rg 2..haha..lawak jugak bila dkenang..but, h0nestly..my study tetap cemerlang ok..0rg 2 p0n i dah x penah jumpa since hbs sek0lah rendah...biasalah..miang2 rebina la katakan...=)

Hbs satu diary, aku akan smbg dengan diary lain..kakak aku yg pernah curi bc aku nye diary p0n, bila birthday aku..hadiah paling senang..dia akan beli diary baru. pernah lepas peristiwa diary aku dikebas bc 0leh dia, aku cuba st0p menulis, tapi x b0leh..sebab ntah laa..maybe sebab masa kecik walaupun aku ni jenis bising tapi aku x pandai bercerita. AKu lebih suka menulis apa yang aku rasa, dan aku boleh bersikap lebih jujur bila menulis. Kalau bercakap hadapan, aku jadi kelu lidah. Apa yang disampai jadi kaku..dan mesej x difahami oleh pendengar. wahhh..gitu..

Tapi after few years..perlahan2 aku kurangkan meluahkan perasaan kat buku then aku blajar tulis bl0g..dan aku lebih kerap cuba bercerita dengan orang. Sbb aku tersedar aku slalu ada masalah dengan kawan2..aku ckp di0rng x faham aku..tapi masalahnya, di0rg x penah diberi peluang untuk faham aku. Sebabnya aku x penah bercerita tentang hidup aku. Aku lebih suka simpan apa yang aku rasa dengan 'sahabat baik' aku dan buat hal sendiri. alhamdulillah...after that, kawan aku bertambah...dan aku mula punya teman rapat.

Aku blajar bercakap dengan penuh keyakinan. Dulu aku, senang kalah berckp ngan 0rg...but then sape nak jual barang kat aku...0rg 2 kena potong dulu ckp nyer yerrr...mintak maap...hahha..

Satu perkara yang aku sedar, aku selalu menulis s0al cinta..aku minat 0rg 2..aku minat 0rg nie..tapi h0nestly first time aku c0uple adalah ketika aku umur 20 tahun k..dah nak hbs diploma dah p0n..br nak belajar bercinta secara real..he..he..he..ketawa utk diri sendiri yg berlagak matang, tapi sbnrnya x tau apa2 s0al cinta.

First, ingt pilihan yg pling tepat..tapi sbnrnya x..gagal, Dua..ku fikir blh bantu aku lupakan..dan buat aku yakin akan cinta..aku tinggalkan sbb aku rasa dia x penah cuba faham aku. Tiga..setelah puas cuba mengenali hati budi dan keikhlasan..aku terima, namun..ttp berhenti dtgh jalan..dia punya pacar yg lain deng! semua 2 relati0nshp hanya berkekalan selama 3 bln dan x pernah lebih...huhu~hebatkan??



Sehingga kini, cuma naim yg mampu bertahan dengan aku selama 3 tahun..dr perkenalan yang cuma main2..jd rakan berbual dan bersms..kami kian rapat...dan rasa sayang 2 timbul tanpa paksaan dlm mencari kesempurnaan..penuh dengan kasih sayang...wahhh, mmg l0ving hbs bunyi...hehe... Namun, situasi kini berubah..aku berubah. Masa x pernah menunggu kita..dia tetap begitu. Aku jadi kecewa kerana aku mahu sesuatu yang lebih pasti..bukan cuma rasa cinta yang x tahu mana penghujungnya. Hidup manusia akan melalui fasa perubahan, dan aku rasa mungkin sudah tiba masanya aku berubah. Tetapi dia..masih begitu...bagaimana harus kubayangkan rasa kecewaku yg teramat dalam..hari makin hari, hatiku makin terluka dengan sikapnya yang endah x endah tentang masa depan kami. Sampai bila harus aku tunggu? bunyi mcm desperate..tapi h0nestly sbgai prmpn aku kdg2 tercabar jugak ngan sikap DATUk yang asyik nak kenenkan aku ngan anak2 kwn2 dia...geram k0t...masa kenduri abg temp0h hari...rasa mcm nak keluar segala sumpah seranah,tapi sabar je pikirkan abah sendiri....saje je nak tmbah sakit ati aku...dah la aku mmg bangkang sepuas hati abg kawen ngan minah 2..bengkak hbs la kat dlm hati nie..tapi sabar jelah sebab mak tersayang...aku mmg dah ada plan awal utk larikan diri dari kenduri tapi x sampai hatiku melukakan perasaan b0nda...jadi aku diam dan tlg bsh pinggang mangkuk serta mengemas dapur walaup0n aku sudah bersiap wangi2 dan bersih2 yea...ok, tamat pasal kenduri..

Masa mula2 DATUK tahu naim cuma atlit biasa dia pers0alkan aku hb2 habisan...x de 0rg lain dah ke? mcm2 dia x puas hati...sbnarnya ser0nok bila aku tgk muka DATUK yang ala-ala2 x puas hati 2...smpai skrg aku rasa dia still x leh terima..tapi dia x leh kata apa sebab mak ok jer..al0ng p0n ok je ngan naim..dah naim mmg ok..cuma yelah..atlit biasa..aku faham, 0rg tua mst la nak hidup anak dia trjamin..sbb 2 j0d0h2 yg abah carikan mmg la dr kalangan yang berharta juga..bukan salah abah..sikap abah yg kdg2 terlebih protective..walaup0n umur aku ni dah jangkau..umur remaja tua..hehe..~

Pernah sekali, aku mempr0pakan diri...mintk clash...kepala serabut ngan tekanan dr pelbagai pihak...especially abah..dan keadaan sekeliling maybe...Sudahnya, aku sendiri yang mereng...hakikatnya, aku x penah pikir nak kawen dlm masa trdekat dan klu aku pikir aku akan jadi brtambah mereng...mana aku layak kawen lagi...gila ka apa...aku ni umur je tua..pale 0tak mcm bdk 18 thn k0t aku rasa...ha..ha..ha...dan sejujurnya, hati aku cuma ada naim..biarlah semiskin, sedaif mana dia...aku rasa cuma dia yg blh faham dan sayang aku lebih dr segalanya..=)












Sunday, May 16, 2010

masih ragu mentafsir rasa

0 comments
Si dia masih tetap membisu, dan aku masih terus keliru ke mana hala tuju hubungan yang kian terhakis dek waktu dan jarak. Aku masih terus gagal menilai jalan mana yang harus ku pilih. hati masih ragu dan ragu itu semakin membelit salur pernafasan.

Aku cuma mahukan kepastian..cuma itu..tetapi hati aku masih tiada jawapan..milik siapa? aku x tahu...ingin menangis..tetapi cuma sebentar sedihnya hilang..cinta mmg mampu membuat manusia gila..untuk sebentar, ketika aku menyibukkan diri aku jadi lupa..tapi di ketika saat hening begini, rasa sedih itu kembali menjerut rasa..rasa rindu itu muncul..tapi soalnya untuk siapa??

Saturday, April 17, 2010

Kau yg masih disini

1 comments
Rasa mcm dah terlalu lama sangatkan bl0g ni sepi...yup...sepi trus mcm x de tuan..Hakikatnya, ada tuannya..tapi tuannya terasa sepi di hati...walaup0n jenuh mulut berp0t pet sana sini. Entah kenapa hati terasa sepi..kalau dulu dalam hati ada taman, riangnya jiwa bila ada sese0rang yang disayangi. Yang menyayangi masih ada, tetapi tetapi sentuhannya terasa sepi.

Entah..itu je jawapan yg b0leh aku luahkan. Lately, my life seems miserable..i d0nt have time t0 think much..just g0 with the fl0w..what i sh0uld d0..i just d0 it..what i think i want 2 say...i just say it...i look n0rmal..but i am n0t...hati ni berkecamuk..x paham...c0mplicated, c0nfused...

Ini semua dugaan Allah swt untuk menduga hati kita sejauh mana kita ini yakin dengan adaNya dia. Jujur aku katakan...aku mudah goyah...hatiku mudah berkecamuk..hati ini milik siapa? Saat ada yang lain cuba mengetuk kembali pintu...aku mudah terpujuk untuk menduakan dia...Aku tahu aku kejam...aku tahu aku jahat..tetapi ada sebabnya aku begitu...kasih sayang bukan mudah untuk dijual beli..tetapi kasih sayang mudah pudar tanpa adanya harta duniawi....aku sentiasa berharap dia akan lebih jauh menilai hubungan kami...sem0ga dia x kan pernah terlambat untuk menyelamatkan aku dr terus hanyut cuba menyayangi yang lain..

maafkan aku andai gagal menerima mu seadanya...aku telah puas mencuba...hingga kini aku masih terus memujuk hati...kerana hati ini masih milikmu...sayang ini masih terlalu tebal..walau cinta ini kian terhakis..aku masih cuba bertahan..kerna kau yang pertama meyakinkan aku masih ada cinta yang sejati.

Sunday, January 24, 2010

Jika aku menangis lagi...

1 comments
Mmg benar, menangis b0leh membuat hati semakin ringan, otak semakin segar untuk memikirkan masa hadapan. Tolong jangan terganggu dengan tangisan aku yang lalu. Aku telah tinggalkan ia dibelakang. Aku tahu aku perlu kuat demi ibu tersayang. Aku tahu aku perlu sabar dengan karenah manusia selagi aku masih dibawah. Aku juga tahu bukan mudah untuk mendaki gunung yang curam.

Kadangkala, aku terasa terlalu lemah untuk menanggung sendiri. Mahu bercerita, tidak tahu mana mahu dimulakan sebabnya terlalu banyak yang terpendam berlumut dalam hati. Mulut tidak pernah ringan berbicara masalah hati. Hanya bercerita kisah suka hidup. Teman yang rapat kian sibuk dengan masalah kehidupan sendiri. Dahulu kala sedih ada teman penceria hari, kini teman yang rapat itu sukar dicari penggantinya. Yang ada bukan sama jantina dan sering disalah erti...enggan mencorak masalah lain, maka jurang harus dicipta.

Usia...agak sensitif utk se0rg wanita. harus..untuk aku yg slalu brangan, 25 adalah diketika aku sudah bergelar se0rg wanita bkerjaya...mungkin belum terlewat...aku masih mengejar harapan itu...aku mahu berjaya...

Thursday, January 14, 2010

kenapa aku menangis?

3 comments
Kenapa aku menangis? aku p0n xmengerti..yang pasti tiba2 aku menangis dengan teresaknya? apa sebabnya? aku x tau...mungkin aku rasa marah, geram, tapi aku x mampu marah...aku rasa benci, tapi aku x b0leh membenci...aku rasa menjadi mangsa ketidak adilan...tetapi inilah realiti dunia...segalanya bercampur baur...apa aku mampu buat...? hanya menangis...dan menangis..dan menangis lagi...

aku tahu aku lemah dalam sifat tegas...ya, aku mmg lemah...jgn percaya luaran..aku sukar menangis...dan cepat melenting...tapi kini, aku suka berdiam, dan mungkin lebih mudah tersentuh...

sabar itu ada hadnya...tetapi hari ini segalanya x menyebelahiku...lebih mudah mungkin hari yg malang...aku benci dgn hdp aku skang...benci menjadi pecacai lecturer..yg pandai mengampu, habuan lebih...yg kerja keras...? pandg sebelah mata...

bagaimana pula dgn si minah perampas katil dan bilik asrama ku...sudah la dtg x berjemput..bila kita mahu menuntut hak...dia buat x endah...bagai kita si peminta sedekah...

mak abah, bukan mahu bersikap anak derhaka...tapi kadangkala..terasa kasih syg dibahagi-bahagi...aku ni anak angkat ke?

ada bf..tapi bila mahu mengadu..dan teman berbicara...dlayan seolah mengganggu dan pengacau? Mungkin sudah ada yang b0san...

apa yang tinggal untukku? diri sendiri yang x berapa lawa, x berduit...dan x bekerjaya....x berumah..dan cuma mampu menangis....dan menangis...

mungkin esk akan lebih baik....? ya, cuba lelapkan mata..m0ga esok....hari akan lebih baik untukku...-end-

Saturday, December 26, 2009

Do or not to do?

0 comments
T0day, m0nday: 27 Disember; its been such a l0ng time i haven't wrote anything on this empty space. Nothing much to say i guess..or maybe not much time space to let me sketch a life story to let people's thoughts to judge me.

Should i say, i am free now? or should i say..the burden on my shoulder getting bigger by days...complicated to understand isn't it? i myself still trying to solve the riddles in my head...do or not to do....if i do it..i myself feels that i'm being cruel to myself but if not to do...i being cruel to somebody that is s0 much special in my whole life...what to do...do or not to?

:-I kan senang klu bahagi dua badan aku nie...huhu...

Tuesday, October 13, 2009

KaLut sungguh

2 comments
Di ketika suatu hari...di hening petang..di dalam pejabat 0pis...dept corp comm...telefon p0n berbunyi...

Cerita 1

Shafa: HEllo, MRCB...
Caller : Hello, can i speak 2 en. ali? but i'm n0t sure which en. ali...
Shafa : ..........????


Kerja di dept aku, bnyak kena c0l in dan 0ut since bnyak event yg perlu dhandle..maka bnyak la rsvp yg perlu dbuat selepas 2,3 hari settle ngan invitation dan follow up....bnyak jugak incident yg menyayat hati terjadi...tapi inilah asam garam kehidupan..isk..isk..

Cerita 2

Shafa : HEllo, is this...? My name is shafa, i'm calling from corp comm MRCB, can i speak to...?
In Line: ....(ckp dlm tamil). Ini bkn syarikat...ini rumah india juga...
Shafa : Excuse me? owh..S0rii..wrong number..

.: the number that i dial supposed to be a company smtg..not my mistake..it's all in the database! and i called to make RSVP for the invitation that we've sent before..arghhh..

Cerita 3

Shafa: HEllo, ist this...? My name is Shafa, i'm calling from MRCB. I'm calling regarding Briefing at KL sentral with Mayor this Thursday.
In line : Yes, ok. we did receive the invitation and i already reply.
Shafa : Ok, can i speak to ....I want to make RSVP.
In line : I'm s0rry, but ....already past away last year.
Shafa : .........

:: antara cerita yang b0leh dkongsi...huhu..

Followers

 

Langkah wekYah Copyright 2009 Fashionholic Designed by Ipiet Templates Sponsored by Tadpole's Notez